درمان-اضطراب-در-تهران

درمان اضطراب در تهران ، علایم اختلال اضطراب

درمان اضطراب زیر نظر بهترین دکتر درمان اضطراب و استرس در تهران

 

اضطراب پاسخ مبهمی به احساس تهدید و خطر است که علاوه بر جنبه روانی، جنبه جسمانی هم دارد. اضطراب احساسی کلی و مخرب هست که نسبت به نگرانی غیر قابل کنترل تر و دائمی تر است و در صورتیکه شدید شود، عنوان اختلال را بخود اختصاص می‌دهد. در حالیکه نگرانی معطوف به یک موضوع خاص و موقت است.

اختلال اضطراب چیست؟

احساس اضطراب در مورد انتقال به مکان جدید، شروع کار جدید یا شرکت در امتحان امری کاملا طبیعی است. با این که هر نوع اضطرابی ناخوشایند است اما این نوع اضطراب باعث می شود شما انگیزه بیشتری برای انجام کار پیدا کنید. درواقع اضطراب به طور طبیعی و نرمال، در زندگی باعث ایجاد حرکت در افراد می شود و روزمرگی های فرد را دچار اختلال نمی کند. اما اختلال اضطراب چنین نیست. در این صورت ممکن است احساس اضطراب، همیشه با فرد باشد و این احساس به قدری در زندگی وی تاثیرگذار باشد که او را ناتوان از انجام هر کاری کند. اختلال اضطراب باعث میشود تا فرد از کارهایی که لذت می برد، دست بکشد.

اختلالات اضطرابی از شایع ترین اشکال اختلالات خلقی است و در هر سنی ممکن است فرد را درگیر کند. طبق تحقیقات انجمن روانپزشکی آمریکا، زنان بیشتر از مردان با اختلال اضطراب مواجه می شوند.

 

بیشتر بخوانید :  درمان فوبیا و ترس

علائمی که اضطراب ایجاد می کند!

نباید اضطراب را بیماری ساده ای انگاشت. این بیماری خود را به صدها شکل مختلف نشان می دهد. به همین دلیل برای تشخیص آن گاهی نیاز به انجام آزمون های روانشناسی متعددی است. علائمی که معمولا اضطراب در بدن بیمار ایجاد می کند شامل موارد زیر است:

  1. تپش قلب
  2. تعریق بیش از اندازه و تنفس پی در پی
  3. لرزش در دست و پا
  4. تهوع و سرگیجه
  5. درد در قفسه سینه
  6. سردرد
  7. ناتوانی در اندام ها
  8. عدم تمرکز
  9. بی قراری و اختلال در خواب
  10. در برخی موارد وجود جوش و کهیر در فرد مضطرب

فردی که دچار اضطراب می شود با ترس های غیر منطقی خود و فکر کردن به نگرانی های غیرارادی، اختلال در زندگی اجتماعی خود به وجود می آورد.

 

درمان-اضطراب-در-تهران1

 

 

انواع اختلالات اضطرابی از نظر بهترین دکتر درمان اضطراب در تهران

 

اختلال هراس: فرد در این نوع اضطراب، حملات وحشتناک مکرر را در زمان های غیر منتظره تصور می کند و ترس از حمله دارد.

فوبیا: یکی دیگر از اختلالات اضطرابی، فوبیا است که ترس غیرمنطقی از یک شی، موقعیت یا فعالیت خاص است.

اختلال اضطراب اجتماعی: این اختلال نیز ترس شدید از قضاوت شدن توسط دیگران در موقعیت های اجتماعی است که باعث می شود فرد در جامعه نتواند زندگی نرمالی را داشته باشد.

اختلال اضطراب جدایی: این اختلال نیز به ترس از دوری از خانه یا عزیزان گفته می شود که فرد با جدا شدن از آن ها، دچار ترس و اضطراب شدیدی می شود.

اختلال اضطراب بیماری: فرد در مورد سلامتی خود دچار اضطراب می شود و بارها به این فکر می کند که سلامتی اش ممکن است در خطر بیفتد.

اختلال اضطراب پس از سانحه: در این اختلال فرد بعد از تجربه کردن یک سانحه، دچار علائم و ترسی مشابه سانحه می شود. مثلا اگر فردی یک بار با در حین رانندگی تصادف کرده باشد، بعد از آن ترس و اضطراب ناشی از تصادف مانع از رانندگی مجدد فرد می شود.

 

بیشتر بخوانید :  تشخیص و درمان  افسردگی

 

تشخیص اختلال اضطراب در تهران

 

با یک آزمایش نمی توان اضطراب را تشخیص داد اما آزمون های تشخیص اضطراب در کنار پروسه طولانی معاینه بدنی و ارزیابی سلامت روان و پرسشنامه روانشناسی، می تواند راه حل قطعی برای تشخیص اختلال اضطراب باشد.

 

درمان اضطراب در تهران توسط دکتر خوب درمان اضطراب

 

درمان اضطراب با دو روش انجام می شود. روان درمانی و دارو درمانی!

ملاقات با یک درمانگر یا روانشناس در درمان اضطراب حائز اهمیت است. روانشناس با کمک راهکارهایی که ارائه می دهد به شما کمک می کند تا با اضطراب خود مقابله کنید.

با تکنیک های ساده ای می توان اضطراب های لحظه ای را کاهش داد. اما با این حال برای درمان اضطراب های طولانی مدت و بی دلیل، باید از یک روانشناس سلامت کمک گرفت.

 

درمان رفتاری شناختی (CBT)

در این روش درمانی، طرز فکر بیمار و رفتار وی در هنگام بروز احساساتش بررسی می شود. روانشناس در جلسه های اولیه تلاش می کند طرز تفکر بیمار نسبت به مسائل پیرامونش را دریابد و سپس مشکلاتی که باعث ایجاد این اختلالات شده است را شناسایی می کند. با شناخت عوامل بروز بیماری، راه های مناسبی برای درمان آن ارائه می شود. CBT برای درمان بیماری های مختلف روانی استفاده می شود و تنها برای اضطراب کاربرد ندارد.

 

درمان دارویی اضطراب

با توجه به تشخیص روانپزشک، در صورتی که برای درمان اضطراب نیاز به دارو باشد، برخی از داروهای ضد اضطراب به وی تجویز می شود. برخی از این داروها برای ایجاد تعادل بین هورمون های بدن استفاده می شود تا اثرات ناشی از ترشح بالای آدرنالین و دوپامین را جبران کند.درمان دارویی تحت نظر پزشک باشد.

در هنگام مواجهه با استرس و اضطراب این روش ها را امتحان کنید:

  1. نفس آرام و عمیق بکشید:

تنفش آرام و عمیق باعث اکسیژن رسانی بهتر به مغز و عضلات می شود. زمانی که اضطراب دارید سه ثانیه بشمارید و نفس خود را به آرامی به داخل بکشید. سپس هوای داخل ریه ها را در سه ثانیه تخلیه کنید. این کار را چندبار انجام دهید تا اضطراب شما کاهش یابد.

  1. فکرهای بیهوده را پس بزنید!

ترس از اتفاقاتی که هنوز رخ نداده را چطور کنترل کنیم؟ هر بار که فکرهای استرس زا سراغتان آمد، فورا فکر دیگری را جایگزین کنید. مثلا از خودتان بپرسید: چه چیزی را واقعا دوست داری؟ یا به یک خاطره خوب فکر کنید. در هر صورت باید به صورت آگاهانه این افکار را پس بزنید و افکار جدید را جایگزینش کنید.

 

درمان-اضطراب

 

 

  1. تکنیک ایجاد تمرکز در هنگام اضطراب

گاهی اوقات اضطراب ناشی از انجام عدم کارهایی است که به عهده ماست اما هنوز زمان انجام آن نرسیده! در این صورت تمرکز کافی برای انجام هیچ کاری را نداریم. هر زمانی که فکر و خیالی نامربوط سراغتان آمد، آن را روی کاغذ بنویسید و در سطلی بیاندازید. به خودتان قول دهید بعد از اتمام کارهایتان کاغذهای مچاله را باز می کنید و به اموراتی که روی آن نوشته اید، می پردازید.

  1. سبک زندگی سالم را انتخاب کنید!

برای این که زندگی سالمی داشته باشید باید تمامی کارهایی که یک انسان سالم انجام می دهد را انجام دهید. مثلا تغذیه مناسب داشته باشید و مدتی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید. فعال بودن شما در اجتماع باعث کاهش اضطراب می شود. هر چه فعال تر باشید کمتر فرصت فکر کردن به موارد اضطراب زا را دارید.

متاسفانه چون بیماری های روانی معمولا همراه با درد جسمی نیستند، افراد آن را نادیده می گیرند و دیرتر به روانشناس مراجعه می کنند. در صورتی که درمان در مراحل اولیه کار بسیار ساده تری نسبت به زمانی است که فرد دچار بیماری مزمن شده است. اگر این روش ها را امتحان کرده اید و باز هم نیاز به درمان اضطراب داشتید، حتما به مطب دکتر مریم حاجیلو، پزشک متخصص روانشناسی سلامت مراجعه کنید.

 

روش های طبیعی برای درمان اضطراب

تغییر سبک زندگی می تواند اثر مهمی در کاهش استرس و اضطراب داشته باشد. بیشتر درمان های طبیعی حول مراقبت از بدن و شرکت در فعالیت های سالم می چرخد. مثلا خواب کافی، ورزش، داشتن یک رژیم غذایی سالم، فعال ماندن و کار کردن، پرهیز از الکل، اجتناب از کافئین و ترک سیگار، می تواند راه حل مناسبی برای کاهش اضطراب باشد. با این حال اگر میزان اضطراب شما بیش از حد است حتما باید به روانشناس مراجعه کنید تا درمان این بیماری را با متدهای مناسب انجام دهید.

چشم انداز طولانی مدت اضطراب درمان نشده، موارد وخیم تری را به بار می آورد. بیماری های قلبی نیز در پی عدم درمان اضطراب ایجاد می شوند.

 

استفاده از الکل برای رفع اضطراب

درست است که الکل آرامش بخش است اما به طور موقت اضطراب را کم می کند. مصرف الکل و مواد مخدر باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد می شود و به مرور افسردگی را در فرد ایجاد می کند. به هیچ عنوان برای کاهش اضطراب خود سمت الکل نروید.

درک این نکته مهم است که اختلالات اضطرابی حتی در موارد شدید نیز قابل درمان هستند اگرچه اضطراب معمولا برطرف نمی شود اما فرد یاد می گیرد چگونه آن را مدیریت کند و یک زندگی سالم و شاد داشته باشد.

 

تلفن تماس با مطب خانم دکتر مریم حاجیلو  :  021-44337389

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.