راه های درمان اضطراب

 درمان اضطراب

اضطراب یا همان احساس نگرانی و ناخوشی که سراغ انسان می آید، یک واکنش طبیعی در بدن است. اضطراب باعث ایجاد هراس در افراد میشود و وجود آن تا اندازه ای که قابل کنترل باشد، جای نگرانی ندارد. مشکل از زمانی شروع می شود که اضطراب به مدت طولانی فرد را تحت فشار روانی قرار می دهد. در این صورت اضطراب را باید یک بیماری دانست و برای درمان آن فورا عمل کرد.

خطراتی که استرس طولانی مدت ایجاد می کند!

اگر از نظر پزشکی بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، باید به کاهش سیستم ایمنی بدن اشاره کنیم. زمانی که فرد دچار اضطراب طولانی مدت می شود، به علت هراسی که دارد، با کاهش شدید سلول هایی که کشنده مواد مضر در بدن هستند، روبرو می شود. ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول که در واکنش با ترس و اضطراب تولید می شوند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. در این صورت با کمترین دوز میکروب و ویروس، فرد دچار بیماری می شود.

 

بیشتر بخوانید : افسردگی و راههای درمان آن

 

خطر اضطراب از نظر روانی

به جز این که اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، بر سلامت روان فرد هم تاثیر می گذارد. مثلا مادری را تصور کنید که حتی در خواب هم آرامش ندارد و به فکر اتفاقات ناگوار احتمالی است. اضطراب باعث اختلال در خواب می شود. خوابی که کافی نباشد، در خلق و خوی فرد تاثیر منفی می گذارد. فرد زودرنج و عصبی می شود. اشتهای فرد به خاطر اختلال در خواب تا حد زیادی کاهش می یابد. بدن با کمبود انرژی مواجه می شود و از طرفی تپش قلب ناشی از اضطراب، باعث مصرف بخش زیادی از این انرژی می شود. به همین دلیل فردی که دچار اضطراب است زودتر از دیگران خسته و بی حال می شود.

شاید باورش دشوار باشد اما اضطراب می تواند فرد را از موقعیت های اجتماعی دور کند و وی را به فردی جامعه گریز تبدیل کند!

راههای-درمان-اضطراب

 

علائم شایع اضطراب

طبق تحقیقات اضطراب باعث ایجاد بیماری هایی همچون دیابت و افسردگی می شود. از علائم خطرناک اضطراب باید به تنگی نفس، بی حس شدن عضلات، تعریق شدید، سردرد و سرگیجه، تپش قلب و بدخوابی اشاره کرد. افرادی که اضطراب می گیرند تمرکز کافی ندارند. دچار حملات پانیک می شوند و ترس های نامعقول سراغشان می آید.

راه کارهای درمان اضطراب

با تکنیک های ساده ای می توان اضطراب های لحظه ای را کاهش داد. اما با این حال برای درمان اضطراب های طولانی مدت و بی دلیل، باید از یک روانشناس سلامت کمک گرفت.

درمان رفتاری شناختی (CBT)

در این روش درمانی، طرز فکر بیمار و رفتار وی در هنگام بروز احساساتش بررسی می شود. روانشناس در جلسه های اولیه تلاش می کند طرز تفکر بیمار نسبت به مسائل پیرامونش را دریابد و سپس مشکلاتی که باعث ایجاد این اختلالات شده است را شناسایی می کند. با شناخت عوامل بروز بیماری، راه های مناسبی برای درمان آن ارائه می شود. CBT برای درمان بیماری های مختلف روانی استفاده می شود و تنها برای اضطراب کاربرد ندارد.

درمان دارویی اضطراب

با توجه به تشخیص روانپزشک، در صورتی که برای درمان اضطراب نیاز به دارو باشد، برخی از داروهای آرامبخش به وی تجویز می شود. برخی از این داروها برای ایجاد تعادل بین هورمون های بدن استفاده می شود تا اثرات ناشی از ترشح بالای آدرنالین و دوپامین را جبران کند. با این حال روش درمان دارویی با توجه به عوارض داروها باید آخرین گزینه باشد چرا که تکنیک های بسیاری برای درمان اضطراب وجود دارند.

در هنگام مواجهه با استرس و اضطراب این روش ها را امتحان کنید:

  1. نفس آرام و عمیق بکشید:

تنفش آرام و عمیق باعث اکسیژن رسانی بهتر به مغز و عضلات می شود. زمانی که اضطراب دارید سه ثانیه بشمارید و نفس خود را به آرامی به داخل بکشید. سپس هوای داخل ریه ها را در سه ثانیه تخلیه کنید. این کار را چندبار انجام دهید تا اضطراب شما کاهش یابد.

  1. فکرهای بیهوده را پس بزنید!

ترس از اتفاقاتی که هنوز رخ نداده را چطور کنترل کنیم؟ هر بار که فکرهای استرس زا سراغتان آمد، فورا فکر دیگری را جایگزین کنید. مثلا از خودتان بپرسید: چه چیزی را واقعا دوست داری؟ یا به یک خاطره خوب فکر کنید. در هر صورت باید به صورت آگاهانه این افکار را پس بزنید و افکار جدید را جایگزینش کنید.

 

تکنیک-درمان-اضطراب

 

  1. تکنیک ایجاد تمرکز در هنگام اضطراب

گاهی اوقات اضطراب ناشی از انجام عدم کارهایی است که به عهده ماست اما هنوز زمان انجام آن نرسیده! در این صورت تمرکز کافی برای انجام هیچ کاری را نداریم. هر زمانی که فکر و خیالی نامربوط سراغتان آمد، آن را روی کاغذ بنویسید و در سطلی بیاندازید. به خودتان قول دهید بعد از اتمام کارهایتان کاغذهای مچاله را باز می کنید و به اموراتی که روی آن نوشته اید، می پردازید.

  1. سبک زندگی سالم را انتخاب کنید!

برای این که زندگی سالمی داشته باشید باید تمامی کارهایی که یک انسان سالم انجام می دهد را انجام دهید. مثلا تغذیه مناسب داشته باشید و مدتی را در کنار خانواده و دوستان خود سپری کنید. فعال بودن شما در اجتماع باعث کاهش اضطراب می شود. هر چه فعال تر باشید کمتر فرصت فکر کردن به موارد اضطراب زا را دارید.

متاسفانه چون بیماری های روانی معمولا همراه با درد جسمی نیستند، افراد آن را نادیده می گیرند و دیرتر به روانشناس مراجعه می کنند. در صورتی که درمان در مراحل اولیه کار بسیار ساده تری نسبت به زمانی است که فرد دچار بیماری مزمن شده است. اگر این روش ها را امتحان کرده اید و باز هم نیاز به درمان اضطراب داشتید، حتما به مطب دکتر مریم حاجیلو، پزشک متخصص روانشناسی سلامت مراجعه کنید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.