ارتباط تلفنی ارتباط با واتساپ صفحه اینستاگرام کانال تلگرام

مهارت های زندگی و ارتباطات بین فردی

مهارت های زندگی

Life Skills

مهارت های زندگی اصطلاحی است که برای تعریف توانایی های مختلف به کار می رود و این امکان را به ما می دهد تا مسائل روزمره را به طور موثر مدیریت کنیم. مهارت های زندگی می تواند طرز تفکر شما نسبت به زندگی را تغییر دهد و کمک به بهبود مسائل شخصی و شغلی کند. فارغ از سن و جنسیت و موقعیت، هر فردی باید این 10 مهارت را یاد بگیرد تا زندگی بهتری داشته باشد.

انواع مهارت های زندگی:

1- مهارت مذاکره و حل اختلاف

یکی از مهمترین مهارت های زندگی، مذاکره و حل اختلاف است. مذاکره زمانی انجام میشود که اهداف یکی اما راه رسیدن به آن، از نظر مذاکره کنندگان متفاوت باشد. این مهارت نه تنها می تواند در حل مسائل به شما کمک کند بلکه به شما این امکان را می دهد تا از منظر دیگری به آن مسئله نگاه کنید. چه در زندگی شخصی و چه در محل کار، این مهارت به شما اجازه می دهد خارج از چارچوب فکر کنید. ایده پردازی کنید و استراتژی های جدیدی را به کار بگیرید. یادگیری مهارت مذاکره و حل اختلاف به شما کمک می کند تا مشکلات را به عنوان یک فرصت ببینند و از دل مشکلات، راه حل های ویژه و مثبتی را بیرون بکشید.

2- مهارت خود آگاهی

خودآگاهی نیز یکی دیگر از مهارت های مهم زندگی است که باید آن را بیاموزیم. خودآگاهی به معنی شناخت نقات ضعف و نقاط مثبت خود است. این که چه کارهایی را می توانیم به خوبی انجام دهیم و در انجام چه کارهایی ضعف داریم، به خودآگاهی برمیگردد. در این مهارت باید به تصویری واقع بینانه از خود و همه آن چه نیاز داریم، برسیم. خودآگاهی یک مهارت حیاتی در زندگی است چرا که به ما کمک می کند شناخت بهتری از این که کیستیم و چه چیزی ما را منحصر به فرد و متفاوت از دیگران می کند، برسیم! به محض آگاهی از خود، می توانید تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید و مهارت های شخصی خود را ارتقا دهید.

3- مهارت همدلی

درک احساس دیگران و نشان دادن دلسوزی یا حمایت، یکی از مهمترین رفتارهایی است که یک انسان باید در مواقع ضروری آن ها را به کار بگیرد. در غیر اینصورت این فرد دچار مشکلات جدی در زندگی خواهد شد. مهارت همدلی این امکان را می دهد تا دیگران به شما اعتماد بیشتری کنند و رابطه عمیق تری را با شما داشته باشند. مهارت همدلی باعث بهبود روابط اجتماعی می شود و در نهایت این مهارت به شما کمک می کند تا دوست داشتن و دوست داشته شدن را تجربه کنید.

4- مهارت جراتمندی

قاطع بودن و جراتمندی به معنای عملکرد شما از زاویه احترام و برابری است. با کسب این مهارت، این امکان را به دست می آورید که به افکار، حقوق، اعتقادات و ارزش های خود احترام بگذارید و در عین حال، حقوق و عقاید دیگران نیز برای شما محترم شمرده شود. در مهارت جراتمندی فرد با قاطعیت از حقوق خود و افکار خود دفاع می کند. این فرد به حقوق دیگران نیز احترام میگذارد و به شیوه ای مدبرانه، با آن ها رفتار می کند.

5- مهارت ارتباط موثر

ارتباط موثر در همه زمینه های زندگی کاربردی است و باید این مهارت را به طور صحیح آموخت. ارتباط موثر به این معناست که ما می توانیم چه به صورت کلامی و چه غیرکلامی، خود را به روش هایی که متناسب با فرهنگ و موقعیت است، بیان کنیم. ارتباط موثر به معنی توانایی بیان عقاید و خواسته ها و همچنین نیازها و ترس هاست. این مهارت به ما می آموزد تا در شرایط مختلف چگونه رفتار کنیم. مثلا اگر احساس رنجش می کنیم، اگر عصبانی هستیم و یا قصد داریم خود را به کسی نزدیک کنیم، چه رفتاری باید انجام دهیم که همه چیز تحت کنترل قرار گیرد.

6- مهارت روابط بین فردی

این مهارت که یکی از مهمترین مهارت های ده گانه زندگی است، به فرد می آموزد چگونه با دیگران روابط دوستانه ای ایجاد کند و چگونه به دوستی های ناسالم خاتمه دهد. درواقع این مهارت به انسان اجازه می دهد تا در روابط مناسب خود استحکام ایجاد کند و آسیبی نبیند.

7- مهارت برنامه ریزی و مدیریت زمان

برنامه ریزی و مدیریت زمان، از اصول موفقیت است. اگر فردی بخواهد زندگی هدفمندی را داشته باشد، باید این مهارت را کسب کند. با کسب این مهارت، دیگر نگران کمبود وقت نخواهید بود و هر چیزی سر جای خودش قرار می گیرد. با برنامه ریزی و مدیریت زمان، تمرکز و سرعت انجام کارها بیشتر می شود.

8- مهارت تفکر نقادانه

تفکر نقادانه به معنای توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات بر مبنای شواهد عینی و کنار گذاشتن احساسات حین تصمیم گیری هاست. درواقع پیش از هر اقدامی، تفکر نقادانه می تواند کمک شایانی به شما کند. در تفکر نقادانه شما درون و بیرون هر چیزی را جستجو می کنید و با توضیحات منطقی به خودتان، تصمیم گیری می کنید.

9- مهارت مقابله با استرس

شاید عجیب باشد اما 95 درصد از کل بیماری های جهان در اثر استرس ایجاد می شوند. استرس سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و شرایط را برای ایجاد انواع بیماری ها فراهم می کند. باورهای غلطی همچون “من به اندازه کافی خوب نیستم” و دیگر افکار استرس زا در غشای سلول مغزی ذخیره می شوند. افکار نا امیدی باعث ایجاد یک الگوی آشفته در ریتم قلب و ایجاد استرس می شود. استرس زیاد نیز به ترشح هورمون کورتیزول که هورمون پیری است، ختم می شود. تحقیقات ثابت کرده است که استرس عامل اصلی در بیماری های جسمی، روحی و عاطفی است. از این رو یادگیری مهارت مقابله با استرس در دنیای امروزی، بسیار مهم و ارزشمند است.

10 مهارت مدیریت هیجان و کنترل خشم

انسان در طول زندگی خود، هیجانات مختلفی را تجربه می کند. شادی، ترس، غم، خشم و لذت از جمله هیجاناتی هستند که بارها و بارها در زندگی هر فردی ایجاد می شوند. وجود این هیجانات در زندگی برای بقای انسان نیاز است و نقش حیاتی در زندگی هر فردی دارد اما اگر مهارت مدیریت هیجان را نداشته باشیم، بدون شک زندگی دشواری خواهیم داشت. در بین مهارت مدیریت هیجان، کنترل خشم نیز بسیار حائز اهمیت است. خشم به طور معمول برای جنگیدن علیه مشکلات در انسان ها به کار می رود اما اگر در مقابل خشمی که ایجاد شده، کنترلی نداشته باشیم، واکنشی که نشان می دهیم بدون شک عواقب بدی را در برخواهد داشت. از دلشکستگی، جدایی، تنهایی گرفته تا ارتکاب به جرم هایی همچون قتل از پیامدهای عدم کنترل خشم است.